
vilka de är, hur de förhåller sig till stat och individ och
hur man kan utkräva sina individuella och kollektiva mänskliga rättigheter.
Massmediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter de ger människor att påverka.
Presentation i olika former och med olika tekniker med betoning på det skriftliga och muntliga, till exempel debatter, debattartiklar och rapporter.
BETYGET C
Eleven kan utförligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna. Eleven kan också utförligt redogöra för de mänskliga rättigheterna. (I detta fall yttrande friheten)
…dra välgrundade slutsatser om hur nutida samhällsförhållanden, exempelvis (..sociala medier) påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer.
Eleven kan analysera samhällsfrågor och identifiera några orsaker och konsekvenser.
SPETS:
I arbetet med samhällsfrågor kan eleven med viss säkerhet söka, granska och tolka information från olika källor, redovisa sina källor samt göra välgrundade reflektioner om deras relevans och trovärdighet utifrån syftet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar